Ο Επιφάνης φέρεται να ήταν ο συγγραφέας του On Righteousness, ενός λογοτεχνικού έργου που προωθεί τις πρώιμες σοσιαλιστικές αρχές, το οποίο αναφέρθηκε και συζητήθηκε από τον Κλήμη της Αλεξάνδρειας , στο Stromaties, III. Ο Επιφάνης αποδόθηκε επίσης με την ίδρυση της Μοναδικής Γνώσης. Ωστόσο, ο Mead πιστεύει ότι ο Epiphanes ήταν ένας θρύλος και μπορεί να μην ήταν πραγματικό πρόσωπο, ότι ο πραγματικός συγγραφέας του On Righteousness μπορεί να είναι ο Valentinian, Marcus.
Σύμφωνα με τον Κλήμη , ο Επιφάνης γεννήθηκε στην Κεφαλονιά στα τέλη του 1ου ή στις αρχές του 2ου αιώνα από τον Καρποκράτη (τον πατέρα του) και την Αλεξάνδρεια της Κεφαλλονιάς (τη μητέρα του). Ο Επιφάνης πέθανε σε ηλικία 17 ετών. Ο Κλήμης έγραψε ότι ο Επιφάνης «λατρευόταν ως θεός με τις πιο περίτεχνες και λατρευτικές τελετές από τους Κεφαλλονίτες, στον μεγάλο ναό της Σαμής, την ημέρα της νέας σελήνης». Ο Mead πιστεύει ότι η ιδέα της λατρείας στο ναό είναι πιθανώς παρεξήγηση, ότι ο Κλήμης μπορεί να παρεξήγησε τη λατρεία του θεού της σελήνης Επιφάνης με ένα άτομο με το ίδιο όνομα. Τα Θεοφάνεια ήταν μια γιορτή του ήλιου και της σελήνης στο ναό της Σάμης. Η ζωή της νέας σελήνης των 17 ημερών (στον σεληνιακό κύκλο) μπορεί να έχει παρεξηγηθεί ως τα 17 χρόνια ζωής του Επιφάνη.
Από την άλλη πλευρά, η καθηγήτρια Vanderbilt Kathy L. Gaca (The Making of Fornication: Eros, Ethics, and Political Reform in Greek Philosophy and Early Christianity, University of California Press, 2003) προωθεί μια άποψη για τον Epiphanes ως μία από τις φωνές στα πρώτα χρόνια. Ο Χριστιανισμός που είχε μια θετική και απελευθερωτική άποψη για τη σεξουαλική απόλαυση και που ήταν ανάμεσα σε αυτούς που τελικά φίμωσαν από τη νικηφόρα ηγεσία που αντιπροσώπευε ο Κλήμης της Αλεξάνδρειας, ο Τατιανός, ο Αμβρόσιος, ο Ιερώνυμος και ο Αυγουστίνος.
Ένας άλλος θρύλος λέει ότι ο Επιφάνης μπορεί να προήλθε από παρανόηση της ελληνικής λέξης eiphanes που μπορεί να έχει μπερδευτεί ως προσωπικό όνομα , ενώ στην πραγματικότητα η ελληνική σημασία είναι "διακεκριμένος."